Verkopen van een bedrijf in 7 stappen

Het verkopen van een bedrijf is een complex proces. U heeft een makelaar, accountant en / of jurist nodig voor een succesvolle transactie. Of u winst maakt hangt af van de reden van de verkoop, het tijdstip van de verkoop en de gezondheid van de onderneming. De verkoop van een bedrijf zal hoe dan ook tijd vergen.

image

7 stappen voor de verkoop van een bedrijf – een structurele aanpak voor een goede exit

1. Reden voor de verkoop

U heeft besloten uw bedrijf te verkopen. Waarom? Dat is een van de eerste vragen die een potentiële koper zal stellen. Eigenaren verkopen hun bedrijf gewoonlijk om een van de volgende redenen:
  1. Overwerkt
  2. Verveling
  3. Pensioen
  4. Partnerschapsgeschillen
  5. Ziekte of overlijden
Soms willen ondernemers een bedrijf verkopen omdat deze niet winstgevend is. Dit maakt het lastig een goede koper te vinden.

Er zijn een aantal zaken waarmee een bedrijf aantrekkelijker kan worden gemaakt:
  1. Winst verhogen
  2. Consistente inkomenscijfers
  3. Een sterk klantenbestand
  4. Een groot contract dat meerdere jaren beslaat

2. Bedrijfswaardering

De twee belangrijkste waarderingsmethoden Absolute waarderingsmodellen proberen de intrinsieke of "echte" waarde van een belegging op basis van fundamentele factoren te bepalen. Dit betekent dat alleen gekeken wordt naar: dividenden, cashflow en het groeipercentage. Waarderingsmodellen die in deze categorie vallen zijn onder meer het dividend-model, het discounted cashflow-model, het residuale inkomensmodel en het asset-based model. Relatieve waarderingsmodellen daarentegen vergelijken een bedrijf met geljksoortige bedrijven. Hier worden zogenaamde multiples ingezet. Denk aan x keer de omzet, x keer de winst of koers-winst verhoudingen.

3. Timing van de verkoop

Bereid de verkoop zo vroeg mogelijk voor, bij voorkeur een jaar of twee voor de feitelijke verkoop. Tijdens de voorbereiding kunnen de financiële gegevens, bedrijfsstructuur en klantenbestand op orde worden gebracht en de winst worden verhoogd. Het bedrijf wordt dan niet alleen aantrekkelijker, maar een overdracht zal soepeler verlopen. Veel transacties mislukken op het laatste moment doordat er ongewenste verassingen voor de koper zijn.

4. In de verkoop zetten van het bedrijf

Er zijn twee documenten document nodig. De eerste wordt soms een teaser genoemd. De teaser is een document van één pagina. Het bevat niet de naam van het bedrijf, maar beschrijft het bedrijf in algemene termen. Als een koper de details van wilt weten moet hij een geheimhoudingsovereenkomst onderteken. Zodra de koper heeft aangetoond dat hij gekwalificeerd is, krijgt hij inzage in de het informatiememorandum. Een makelaar kan op verschillende platformen een bedrijf te koop zetten, daarnaast zijn er netwerken die mee kunnen zoeken naar de ideale koper. De kosten verschillen sterk. De melding op een plaform kan al voor 100 euro, maar biedt geen enkele garantie op resultaat. Een goede makelaar vraagt vaak een basis fee, en een fee bij succes.

5 Due diligence

En bedrijf is vaak complexer dan u denkt. Een koper wilt weten wat hij precies koopt en of er problemen op de loer liggen. Voor een verkoper is de due diligence net zoiets als het uitnodigen van een vreemde in je huis. Ze bekijken alle kamers kijken en snuffelen in de lades en kasten en vragen om uit te leggen hoe je cv-installatie werkt. Het doel van due diligence is:
  1. a) om de potentiële synergiën / uitdagingen te beoordelen
  2. b) om mogelijke aandachtspunten te identificeren waar ze aanvullende verzekeringen / schadeloosstellingen van u kunnen vragen
  3. c) om te bepalen of er lijken in de kast zitten (bijv. juridische, financiële, eigendoms-, HR-problemen)

6. Sluiten overeenkomst en de overdracht

Vaak vindt de overdracht plaats op het kantoor van de koper of verkoper, waarbij alle partijen aanwezig zijn om de deal af te ronden. Soms wordt de overdracht op afstand afgehandeld met een elektronische ondertekende kopie. De verkoper zal doorgaans de koper helpen met het overnemen van het bedrijf tijdens de overgangsperiode. Concreet uitleg geven over de klanten, de producten en de werknemers. De overgangsperiode kan variëren van enkele dagen tot meerdere jaren, afhankelijk van de behoeften en wensen van zowel koper als verkoper. Als de overgangsperiode langer duurt dan een maand of twee, dan wordt er onderhandeld over een salaris van de verkoper. Vaak begint het als fulltime en gaat het over naar parttime.

Door: Diederik van der Sluis

 

fusies en overnames artikelen »

Vraag een gratis waardering van uw bedrijf aan

Voordat u gaat beginnen aan een fusie of overname is een goede bedrijfwaardering noodzakelijk. Wij helpen u graag met de eerste analyse. Hoe eerder u met het proces begint, des te succesvoller de overname.