Vijf fusies en overnames valkuilen

Wat kan er zoal mis gaan na een overname?

image

De valkuilen bij de uitvoering van een fusie of overname

Bedrijven maken nog steeds gebruik van fusies en overnames om marktaandeel op te bouwen, productaanbod te verbreden en nieuwe markten betreden. Wat kan er misgaan bij het gebruik van fusies en overnames als groeistrategie? Veel.

Door: Hendrik de Zeeuw

Een combinatie van lage rente, eenvoudige financiering, stimuleren meer middelgrote bedrijven om groei door fusies en overnames te zoeken. Als gevolg hiervan vergroten bedrijven met behulp van overnames hun marktaandeel en verbreden het productaanbod of krijgen toegang tot opkomende technologie of intellectuele eigendom. In de afgelopen 20 jaar zijn heel wat fusies en overnames transacties mislukt. Wat kan er mis gaan? Hier zijn vijf van de meest voorkomende valkuilen, samen met de strategieën om ze te vermijden.

# 1: Slechte strategische fit

Vaak werkt een fusies en overnames- transactie werkt niet omdat een bedrijf is afgedwaald rn buiten haar kerncompetenties opereert. Soms zijn deze verschillen subtiel. Daimler-Benz en Chrysler bijvoorbeeld, beide maken ze auto's, maar hebben een heel andere klantenbasis die verschillende verwachtingen hebben op het gebied van prijs en kwaliteit. Op andere momenten zijn de verschillen duidelijker, zoals wanneer een warenhuisketen autodealer koopt. Voor de koop van een overnamekandidaat moet de verwerver goed kijken naar de sterke punten en zwakke punten van de strategie. Een bedrijf moet niet gekocht worden omdat het beschikbaar of aantrekkelijk in prijs is. Zorg ervoor dat de overname past in de algemene strategie van uw bedrijf.

# 2: Culture botsing

Een ander probleem dat zich voor doet wanneer u een onderneming koopt is voor de mensen van onderzoek en ontwikkeling, technische deskundigen en top verkopers. Wanneer u geen omgeving kunt aanbieden waarin zij kunnen gedijen, zullen vertrekken. Als je niet uitkijkt verliest u alle mensen en blijft het meubilair over. Om dat te voorkomen moet u ervoor zorgen dat uw due diligence niet alleen de harde cijfers bevat, maar ook de immateriële activa, zoals bedrijfscultuur en structuur. Tijdens het integratieproces, moet u oog hebben voor de verwachtingen van de mensen die u per se wilt behouden. Laat deze professionals hun eigen cultuur behouden zodat ze productief blijven, zelfs indien deze cultuur afwijkt van uw eigen bedrijfscultuur. Verwacht niet om echt radicale aanpassingen te kunnen maken. Als de culturen te verschillend zijn, is het weggegooid geld.

# 3 Due diligence fouten

Transacties kunnen ook mislukken als gevolg van problemen die niet zijn ontdekt of verkeerd zijn ingeschat tijdens uw due diligence proces. Er zijn vele manieren om fouten te maken in dit verband. Bijvoorbeeld, op het moment van de deal was u gewoon niet op de hoogte van bepaalde onderwerpen - zoals veranderingen in de regelgeving. Ten tweede, in sommige gevallen hebt u een potentieel probleem gezien. U verkeer zich echter op het belang ervan en besloot om toch door te gaan met de transactie. Bijvoorbeeld er is een rechtszaak die aanhangig gemaakt tegen het bedrijf dat u koopt. Uw advocaten verzekeren dat de zaak gaat winnen, maar u koopt het bedrijf en u verliest de zaak. Zorgvuldige due diligence kunnen onverwachte gebeurtenissen minimaliseren maar niet elimineren. Een zekere mate van inzicht en risico's zal inherent aan bijna elke fusies en overnames -transactie.

# 4: Verwedden het hele bedrijf

Een vierde valkuil ontstaat wanneer een overname zo groot of duur is dat de grootte of de kosten van invloed is op de rest van het bedrijf. Als je een groot bedrijf koopt dat veel langzamer groeit, kan deze overname de hele groei van uw onderneming negatief beïnvloeden. Of misschien neemt u een te grote leneing om een groot bedrijf te kopen en moet u bezuinigen op groei-initiatieven om uw rente en aflossingen te kunnen betalen. De meeste ondernemers doen er verstantig aan om fusies en overnames niet to hun core business te maken.

# 5: Niet de voldoende middelen alloceren

Succesvolle kopers behandelen hun fusies en overnames activiteiten als een normaal bedrijfsonderdeel. Zij zorgen ervoor dat ze ervaren mensen hebben voor elke fase van de deal: van het identificeren van overnamekandidaten, het voor het uitvoeren van due diligence tot het bieding en de integratie van de overgenomen vennootschap. Als u van plan bent een groot aantal bedrijven over te nemen, moet u eerst een formele corporate development afdeling oprichten die kan omgaan met kleinere transacties. Daarna kun u kijken met het senior management naar grotere transacties. U kunt ook een team voor de integratie maken zodat overgenomen bedrijven passen in de strategie van uw onderneming en operationele structuur.

Wanneer goed uitgevoerd, kan fusies en overnames een belangrijk element van groei van een onderneming zijn. Hierdoor hoeft u niet zelf te investeren in nieuwe markten, producten en distributiekanalen. Door ervoor te zorgen dat uw transacties zijn afgestemd op de bedrijfsstrategie en zorgvuldig onderzocht kunt u succes van fusies en overnames sterk verbeteren.

fusies en overnames artikelen »

Vraag een gratis waardering van uw bedrijf aan

Voordat u gaat beginnen aan een fusie of overname is een goede bedrijfwaardering noodzakelijk. Wij helpen u graag met de eerste analyse. Hoe eerder u met het proces begint, des te succesvoller de overname.